alexolausson

Kategori: Träning

Från mitt hem

Tre från när jag och S gick runt i gamle dal i Trollhättan. 

 

Godmorgon. Nu börjar vi komma helt på plats och jag börjar bli lite mer bekväm. Imorse var jag ute på en löprunda helt själv, och jag hittade vilket var skönt. Det är ganska påfrestande att hela tiden vara beroende av att någon ska kunna följa med. Men nu kan jag springa lite själv för jag har nämligen tänkt börja springa lite distans eftersom att jag har minst ett lopp detta året och även vill utvecklas i crossfit och då krävs ju den typ av kondition också. Det är superfina rundor här också så det kommer nog bli bra :) 

Vad händer idag då? Jadu, inte mycket alls. S är lite småsjuk och det enbart är regn och rusk här så det blir en lugn dag, kanske en tur till IKEA, vi får se vad dagen bjuder oss på. Ska nu sätta mig och göra en ny workout-lista iallafall. En för egen träning och en för crossfit ;) vad ska ni hitta på idag? 

 

Favoriter - träningsupplägg

Tre favoriter från i fredags. 

 

Morgonintervaller gjorda, det blev en löptur dit. 

6 vändor när jag sprang på varje trappsteg

6 vändor när jag sprang vartannat trappsteg

6 vändor i backe ( där man kan gå med vagnar och så vidare)

Mellan vart tredje set gjorde jag benövningar. Övningarna idag blev

Squats 60 st ( 20 x 3) 

Utfallsteg 60 st vardera ben ( 20x 3 vardera ben) 

Sidoutfall 60 st vardera ben ( 20x 3 vardera ben)

Kickback 60 st vardera ben ( 20x3 vardera ben) 

Sumosquats 60 stycken

Tänk på att hela tiden under övningarna hålla fokus på att spänna rumpa och lår, även mage hela tiden så du inte förlorar kontakten. 

 

Väl klar med mina intervaller och övningar joggade jag tillbaka, 40 minuter blev det idag. Gick upp och väckte hjärtat och tog en dusch, så idag blev det en sen frukost runt 11.00 tiden. Så nu sitter vi i sängen och kikar lite, jag har beställt ett nytt bälte jag kan använda i min träning och S rensar bilder. Ska strax börja göra oss iordning då vi om 1 timme ska åka till Mall of Scandinavia för att äta lite lunch innan vi ska rusa vidare till friends arena för att kika på fotboll :D Spännande dag med andra ord, lite annorlunda från andra söndag, skönt med omväxling. Men nu får jag börja göra mig iordning så jag blir klar i tid. Ha en toppen dag. 

 

New in

 ph: jag och S 

 

Här ser ni både en del av utegymmet samt mitt träningsset jag fick av S. Hur snyggt är det inte? Sitter som smäcken och är sååå bekvämt! Va tycker ni om utegym? Jag fastnade inte riktigt för det men det kanske är för att jag mer är för Crossfit i min box än vanligt gym som detta efterliknar. Jag vet inte riktigt men jag tror det är så? För er som bor i Stockholm, finns det något utegym ni rekommenderar? :)  ( träningsset från gymgrossisten)

 

Nu har vi packat väskan och ska snart åka och hämta ut ett paket och sen checka in på hotellet. Japp, det är så vi ska fira förlovningen. Vi fick nämligen en hotellnatt av S föräldrar.  Vi tänkte köpa lite bubbel och mysa med i solen, kanske ta en glass och sen på kvällen njuta av en smarrig middag ute. Får se om det blir en restaurang på hotellet eller om vi tar middagen på stan i solen. Längtar som en tok till frukosten imorgon, älskar hotellfrukost. MUUUMMS! Vi har packat ner kameran så ni ska få se massa bilder. Som jag skrev innan så kommer vi ladda upp på snap som ni såg i tidigare inlägg. coachsony // baelex 

Datorn lämnar vi hemma, för nu ska vi njuta och ha en underbar dag. Hejdå.

 

 

PERSONLIG TRÄNING OCH KOSTRÅDGIVNING - SE ÄVEN MINA NYA MÅL JAG NÅTT

PH: från dagens WoD och lånat från http://linnealindstenlifestyle.se/   <---- in och kika 

Har ni någon gång känt att ni kämpar och kämpar med vikt, tyngdmål i någon speciell övning eller liknande med ändå inte når ert mål? Just så kände jag. Jag kämpade med min träning, tränade flera gånger om dagen, jag sprang lång, lyfte och teknikövade ändå fick jag inte de resultat jag ville ha, jag började istället bli irriterad och ville nästan ge upp. 

Då dök en fantastisk människa upp, Linnea. Denna tjej är utbildad inom många grenar i detta som heter kost hälsa och träning, men det är inte bara kunskap och kost och träning hon har, hon har även en vilja, en stark vilja och ett enormt hjärta till att hjälpa andra att riva det där förbaskade hindret. Nu tror ni säkert att jag talar om något som skett för år sedan, men icke. 

 

För bara någon månad sedan så ville jag ge upp, inget blev som jag ville hur mycket jag än tränade och minskade på sötsaker. Tillslut fick faktiskt min partner nog och bestämde sig för att med hela handen säga till mig att boka ett möte med Linnea, sagt och gjort. Linnea har hjälpt mig personligen med mina tankebanor, hur tänker jag, vad gör jag och vart vill jag komma egentligen och även VARFÖR har jag gjort som jag gjort nu när jag sett att det inte gett mig det jag vill. Vi har gått långt tillbaka i tiden och insett att kosten har varit mitt hinder. Jag ska inte göra en roman av detta, jag ville bara få er att se hur mycket kosten betyder! Det handlar inte om att aldrig äta någonting gott, det handlar inte om att ta bort kolhydrater och äta mindre, det är snarare tvärt om, tvärt om mot vad jag gjort och trott. Linnea har hjälpt mig att lägga upp hur en dag ska se ut när jag tränar och även hur en dag ska se ut när jag har vilodagar som ni alla vet är precis lika viktiga som mat och sömn. För att ni ska se hur mycket mat och rätt kost gör för kroppen så ska ni få läsa här. 

 

För ett par veckor sedan hade jag 60kg i sumomark - idag har jag 95kg

För två veckor sedan: 85kg i knäböj - idag 100kg i knäböj

För två veckor sedan: 30kg i cleansquat - idag 42,5kg i cleansqat - dock är inte det mitt max utan det är vad jag kan repetera på ungefär 5-8reps.

Jag känner hur mycket starkare min kropp har blivit, vilken energi jag fått, mitt fokus har ökat och jag mår mycket bättre och detta för att jag fick hjälpt med att i detta fall ordna till min kost, lägga till det som saknades.  Jag vet inte ens hur jag tillräckligt ska tacka denna fina Linnea. Så behöver du också lite extra hjälp? Kämpar du som jag gjorde men når inte riktigt dit du vill? Då tycker jag  verkligen att du ska höra av dig till Linnea, hon kan hjälpa dig med träning, kost och allt vad som tillhör. Jag ångrar mig inte en sekund. Det bästa med henne är också att hon har svar på frågorna du ställer, och har hon inget svar direkt, nej då letar hon tills hon har ett. Hon kollar din helhet, hur sover du, vad jobbar du med, hur är du som person, vad tränar du, och slänger INTE upp ett 12 veckors schema och sen släpper dig, istället  lär hon dig se en LÅNGSIKTIGHET i det du behöver hjälp med. 

 

Gå in HÄR så kan du läsa en hel del om henne, se vad hon gör och även hitta alla vägar för att ta kontakt med henne. TVEKA INTE, jag LOVAR att ni kommer inte ångra er. Släng iväg ett mail till henne så lovar jag att ni kommer nå precis dit ni vill! 

 

Nu ska jag njuta lite extra av solen och invänta maten i ugnen. Ha en fantastisk dag och ta hand om er! 

TIPS TIPS

ph: jag 

 

Denna produkt hjälper till att öka förbränningen, man svettas mer med andra ord, och jag ljuger inte om jag säger MYCKET mer. Jag har använt denna produkt länge, men när burkarna tar slut brukar jag ha ett uppehåll på 1-2 månader just för att kroppen hela tiden ska ge effekt och inte bli " för van" så att säga. Jag köper dessa burkar på gymgrossisten för 269:- och jag är supernöjd. Rekommenderar verkligen till 110%. 

Som sagt, jag lovar att du ökar förbränningen och börjar svettas en hel del mer. Dock är den väldigt stark mot magen så i början fick jag väldigt ont och tog helst någon sked fil till vilket jag rekommenderar, bara då att magen har någonting att arbeta med. Efter sin tid så klarade magen av det och nu äter jag dom direkt när jag går upp eller 30 minuter innan mitt träningspass. Testa ni också.

 

 

Bio och träning

ph: Sony 

Lite halvt kassa bilder, pixliga såg jag i efterhand... Fel inställning i think. Benpasset igår. 90 kg i knäböj inte PR men näst intill. Tror jag ligger på 100kg :) 

 

Godkväll på er och strax godnatt för vår del. Har suttit med min uppsats så det är därför det har varit lite tyst här. Vi tog oss en långpromenad imorse och efter promenaden och frukosten pluggade jag och tog det lugnt en stund. 15.00 kom Lexie hit och vi åkte till mall of scandinavia där vi sprang iväg till bion för att för andra gången se En man som heter Ove - den är såååå underbart bra måste jag säga, har ni inte sett den så se den för tusan. 

 

Efter bion åkte vi tre till gymmet, mage och cardio på schemat men energin var såååå låg. Så jag avslutade passet med löpintervaller 35 minuter. Sen åkte vi hemåt. Nu kom hjärtat precis ur duschen och kom upp med två koppar de. Riktigt mumsigt. Så nu blir det Ex on the beach och te tills vi somnar. Godnatt. 

Lunch och middag .- TIPS

ph: jag

Morätter och sötpotatis i ugnen, stekt lax, gurka och spenat. Detta måste jag tipsa om, såååå gott och så enkelt. Sedär, många säger att dietmat och nyttigare mat är såååå tråkigt, men då undrar jag om detta ser tråkigt ut? Sen kan man alltid lägga lite keso vid sidan om istället för någon superfet sås. Tips tips. 

 

Godmorgon på er. Sitter  på min pilatesboll och skriver lite i väntan på att S ska bli klar. Vi tog en längre sovmorgon och var uppe och åt sen frukost vid 11-12 tiden. Sen tog vi oss en bit kladdkaka och lite jordgubbar med en kopp kaffe till, sååå smaskigt och lyxigt. Godsaker blir verkligen mycket godare när man äter det såhär sällan. // Vi ska iallafall iväg då S ska ta några blodprover och sen ska vi handla lite innan vi kilar hem och äter middag:) Senare ska vi också iväg till favvogymmet Nordic Wellness och köra ett benpass ;) ÄNTLIGEN! Som ni märker bli det inte så mycket Crossfit när jag är här, det är för att det blir såååå dyrt om man ska betala för en dag varje dag så därför vilar jag lite från cross när jag är här och kör på gymmet ( där vi inte betalar något nu), perfekt ju :D Kan ju inte direkt köpa ett kort här också då jag redan betalar flera hundra ( mamma) på mitt crossfit kort hemma, men när jag flyttar hit, ja.. då får vi ordna till detta;) Vet inte riktigt varför jag skrev detta till er men, haha! Så ser iallafall vår dag ut idag. Nu får vi rusa. Kram på er. 

Lunchtips

ph: jag 

Igår medan jag var ute ställde sig S och L och gjorde sushi och nedan har ni resultatet. Jag är inte så förtjust i sushi men detta var faktiskt riktigt gott och faktiskt väldigt mättande om jag får säga det själv. Det får vi allt göra om någon dag. Perfekt lunch

 

Igår vad jag ute och körde trappintervaller och ja...det känns i benen idag men trots det så tänker jag köra ett pass sen tänkte jag :) Gillar att köra lite senare på dagen, mer energi plus att man somnar såååå gott efter lite mat och nedvarvning. Perfekt :D Imorse tog vi även en långpromenad innan vi åt en väldigt sen frukost. Områdena häromkring är så fantastiskt fina, när vi i småstäderna säger Stockholm ser vi alltid storstad, massa bilar och ett enda stort stressparti, men icke. Det finns så mycket lugn, så mycket fint, så underbart. Vi gick i ungefär en timme och svängde sedan förbi affären påvägen hem.

Nu på eftermiddagen har vi varit borta vid farmor's grav, vi kikade även på minneslunden där jag möttes av tre hundar.... Schäfrar faktiskt. En av hundarna såg EXAKT ut som min bebis som fick somna in och den hunden såg först S och kikade bara på honom men när jag kom upp för trapporna och hunden såg mig kom hon fram och ställde sig framför mig, såååå läskigt men åh så underbart, precis som min bebis som jag saknar såååå mycket :(  Nog om det, väl hemma blev det lite lunch och nu en kaffe innan vi ska iväg och köpa ett par byxor till mig, behöver nya boyfriendjeans så det ska vi köpa :D Sen blir det träning. Så nu får jag rusa, hejdå. 

Fråga: Hur blir man biff?

Jag har fått frågor om hur man ska träna för att " bli biff " som många skriver. Det är såhär. Träningen ska inte vara ett tvång, en press, träningen ska inte kännas psykiskt jobbig, den ska inte vara en börda för dig. Träning ska vara kul, du ska längta, du ska känna kämparglöden och nöjet i det du gör, det är steg ett. För mig tog det många år innan jag hittade mitt och idag har jag hittat vad jag vill syssla med och det är CrossFit. Jag är gammal gymnast och friidrottar bland annat vilket går in i CrossFit, så detta passar mig hur bra som helst. 

Sen för att få dom där resultaten alla suktar efter så krävs disciplin, kosten är a&o. Det krävs att man äter rätt, rätt mängd och rätt form av man. Jag är inte utbildad alls inom kost så jag tänker inte predika om det här. Jag råder er istället att uppsöka en kostrådgivare ni litar på som kan hjälpa er. Vill ni ha träningstips och råd så är det bara att lämna er mail eller liknande. Jag finns även på facebook ( alexandra olausson) där ni kan skriva till mig. Jag hjälper allt och alla så gott jag kan, och kan inte jag så kommer jag givetvis visa er vägen till den som kan hjälpa er! 

 

Men kom ihåg, hitta ditt, träning ska vara kul, målen ska vara tydliga men sätt aldrig för hög press. Maten är a&o, ungefär 70% av dina resultat, vilan är viktig den också. Ta hand om er och skriv bara om det är någonting specifikt ni vill veta. Det är väldigt svårt att säga rätt och fel här för mig när jag inte riktigt vet vilka resultat ni är ute efter, eller vilka mål ni har, så för mig är det lättare om ni skriver och rådfrågar, jag hjälper som sagt så mycket jag kan. :D Lycka till nu! 

New in

ph: jag - köpte nya handledskydd/lindor igår. Dom är från gymgrossisten, ligger på 259:- kr och funkar hur grymt som helst, älskar dom och idag ska dom få jobba riktigt mycket!

 

Godmorgon på er. Idag är man inte pigg iallafall, känns som jag ska somna när jag bara sitter här.. Sååå trött. Somnade och vaknade hundra gånger om inatt. 06.45 gav jag upp och trampade mig upp ur sängen. Nu sitter jag halvklar i soffan och ska strax fixa klart mig och dra till skolan. 

 

3 timmar Naturkunskap idag. 11.30 ska jag till läkaren och därefter blir det ett gympass med älsklingen, denna gången testar vi hans gym istället, lite skönt med omväxkling :) Idag blir det bröst och tricep, kanske någon bicep också, avslut av cardio. Tänkte haka på lite intervaller och sådär innan passet också. // Efter träningen ska vi hem och göra lite middag, en smarrig sallad blir det idag, och ikväll blir det bio, tada, kan man få en bättre tisdag? Nej jag tror faktiskt inte det. Men nu får jag göra mig iordning och sen rusa iväg så jag hinner i tid. Ha en kanontisdag. Hejdå.

New in

ph: jag 

Hej på er. Igår var jag ute med mormor på Överby och handlade inför nyårsresan. Nu har jag bara ett underställ kvar att införskaffa och en bandoue till linnet jag ska ha på mig. Men det blir innan jul. Har även endast två julklappar kvar att köpa sen ska dom slås in, bästa av allt måste jag säga. Men jag var iallafall där igår och köpte dessa pärlor från Everest. Dom låg på 699:- men jag fick dom för 399:- då måste man ju bara köpa dom?! Har gått i dom en hel kväll and me like. Dom är underbara och jag kommer leva i dom nu i vinter trots att snön vägrar lägga sig! 

 

Till idag då. Jag har varit ute och gått nu på morgonen, råkade somna om efter larmet så hann inte till gymmet så fick ta en powerwalk på 40 minuter. Sen frukost och en koppkaffe, har även öppnat den 15:e luckan i min kalender så nu är det endast en vecka och två små dagar kvar till jul! Så jag längtar! Om ett tag så ska jag börja göra mig iordning för sen är det dags för möte, möte, möte. Vad det är kommer jag inte skriva ut här nu, det kommer med tiden. Ikväll är det även träning för min del. Igår på CrossFit - passet klättrade vi i rep bland annat så idag har jag uppskrapat lår, smalben och hand så vi får se hur det går, tänkte också dra iväg och simma efter om jag hinner :) Vi får se vilket pass jag kör tänkte jag. Hur ser eran dag ut?

 

Breakfast

ph: jag 

Under de dagar då jag kör tyngre pass ser jag till att få i mig mer frukost än jag brukar eller slänger in detta som ett mellanmål innan. 

2dl ful - Blåbär - Hallon - Chiafrön. Enkelt och gott! Kan också äta det som kvällsmat.

 

Hej på er. Dagen rullar på och målen är i magen och träningen är avklarat. Körde axlar och bröst idag. När jag skulle på med mascara förut fick jag göra om det tre gånger för armarna bara skakade, haha, bra jobbat;) Nu ska jag strax borsta mina gaddar och sen dra mig ut till bussen. Tåget från station går 13.22. Ska hjälpa Nilo att hitta en väst till nyår, tänkte även att vi ska sätta oss och kolla biljetter från Stockholm när vi ska hem därifrån. 

Av någon knas anledning är jag supernervös för att åka upp, men det ska bli såååååå kul. Räknar ner dag för dag!  Om 18 dagar, 7 timmar och 30 minuter sitter jag och Nilo på tåget dit. Ska bli underbart att komma till snön eftersom att vi ska ta oss hela vägen upp till orsa. Underbart med lite ledigt efter allting som hänt också. Men nog om det, nu måste jag göra mig iordning så jag kommer iväg i tid. Hejdå.

New in - BMR

ph: jag 

Här har ni det som gömde sig i paketet jag visade igår, en tröja från BMR, love it! Byxorna är från gymgrossisten och är också nya, lika mycket kärlek där! 

 

Godmorgon på er. Nu är jag hemma från morgoncardion, har ätit frukost och ska snart byta om tänkte jag. Idag väntas jobb. 10.00 - 17.30 och därefter gymmet. Jag vet inte riktigt om jag kör ett armpass eller ben, det beror lite på hur mycket energi jag har i kroppen efter jobbet, ibland är jag rätt seg och då får jag inte ut så mycket av benpasset som är det tyngsta passet jag kör. Så vi får se :) Efter gymmet så ska jag svänga förbi Jennifer innan jag åker hem, har saknat henne som bara den så ska bli superkul att få träffa henne! Annars har jag inga fler planer, men det känns väl egentligen tillräckligt ;)

 

Hur ser eran dag ut, någon annat än från vardagen? :) 

 

vart har jag varit?

ph: jag

Sallad, broccoli och lax med  smoothie till detta. Perfekt lunch 

Smoothie: Hallon, lite kokos, ytterst ylite soyamjölk och hallonyoghurt utan socker just för att få den lite tunnare. Mixa och klar.

____________________________________________________________________________________________________

Godmorgon, sovit gott? Det har jag. Kom hem vid 20.00 igår, åt, gjorde mig iordning och somnade vid 22.00 tiden. Vart har jag varit, vad har jag gjort då?

 

Lördag: Började med träning som vanligt. Det blev ett benpass:

Marklyft - 10x 4 på 60kg

Sumomark 10x 4 50kg

Knäböj 4x5 70kg

Utfallsgång med stång på rygg 10 x 3 vardera ben 40kg

Ett lättare pass med andra ord med avslut 20 minuter snabb gång i backe på bandet. Perfekt och svettigt! 

 

Vid 12.00 tog jag tåget till Göteborg där jag mötte upp min Nilo. Vi gick och åt lunch vapiano, 10/10 säger jag bara!  Satt där ett par timmar och efter det trampade vi oss bort till Universeum, jag växer verkligen aldrig ifrån det stället. Kollade in alla våningar, gick runt i regnskogen, kollade på djuren, big love! Sen åkte vi hem till honom och myste, pratade, skrattade precis så det ska vara. Senare på kvällen fick vi för oss att tacos skulle passa bra i magen, sagt och gjort! Sen blev det en stund framför tv innan vi la oss i sängen pratade en lång stund in på natten. 

 

Söndag: Klev upp...någon gång, minns inte när men något var klockan iallafall och gjorde då frukost. Vi hann även med en lång promenad ute i skog och nya vägar ( för mig haha), hur underbart som helst! På kvällen blev det fruktmys framför tv;n innan vi åkte in till stan där jag tog tåget hem, och nee.. jag ville inte alls åka tillbaka. Det var längesedan jag var så lugn och mer eller mindre tänkte så lite, ingen stress, press, måste. Helt perfekt. En bättre helg med andra ord. 

 

Nu är jag tillbaka och verkligheten ligger i fokus. Gick upp strax efter och då stod nya jobbet i fokus. Så nu har jag även äntligen fått schemat för iallafall två veckor framöver. Sen studenten har ja jobbat som timanställd och inte alls vetat hur schemat sett ut så det är riktigt underbart att veta, kunna planera och sen också känna hur drömmen kommer närmare mig! Nu efter min supersmaskiga lunch så ska jag plugga lite, har också hunnit planera veckans träning, alla måsten och liknande. Skulle också till Naprapaten idag men på grund av jobb fick jag avboka det och ta det längre fram! Men så kan det vara ibland. Dags att ta tag i resten. Vi hörs sen :) 

Naprapatbesök väntar// "Lyssna på" era skador

Sedan i maj månad har jag haft ont i min rygg, det började i en högra skuldran och har nu gått över till den vänsta sidan och ibland trycker det ner i ryggraden. Har tränat väldigt hårt och har inte gjort någon behanling för det, jag har dolt problemet. Jag har gått på en massagebehandling som hjälpte för stunden, men jag tror det gjorde det värre i längden för satan så ont det kan göra ibland. Jag kan erkänna att det blivit bättre vad jag känner MEN jag är lite rädd för att jag vant mig med känslan. Ibland kan det hugga till och jag känner mig riktigt stel i just ryggen, så som jag skrev, jag är rädd att jag vant mig med känslan och därmed går med någon brist hela tiden. Efter sin tid, i samma veva som jag testade på Active så bokade jag in en tid hos en Naprapat hos dom för att gå till grund och botten med detta. 20 år och brusten rygg kanske inte är det roligaste att se fram emot.

 

Har ni varit hos en Naprapat tidigare? Hur kände ni efter detta besök isåfall, hjälpte det er? Jag hoppas verkligen att detta hjälper mig. Jag drog på mig en benhinneinflammation i vardera ben på samma gång, en inre blödning i min vänstra axel och en skada i ryggen, jag minns verkligen smärtan, och jag minns hur jag skrek inombords vid varje reps i mina set på gymmet, JA jag var så in åt helsikes dum och fortsatte träna trots alla  mina skador som gjorde så fruktansvärt ont. Så SNÄLLA fina ni, lyssna NOGA på era kroppar, det kan gå så otroligt snett om man bara inte accepterar att vilan är ett måste. Som Michaela - Personlig tränare och instruktör på Active sa, (som själv varit med om att skada sig) " 20 år, det är inte värt det " och nej, det är verkligen inte värt det. Accepterar man inte vilan kan det vara sista gången man ens rör sin fot inne på gymmet, på fotbollsplan, i gymnastikhallen eller vad man än sysslar med så LOVA mig att ni lyssnar till er egen kropp, det är sååååå viktigt. 

 

Jag ska dit om lite mer än en vecka, jag kommer berätta för er hur jag känner därefter så får vi se vad detta besök ger mig. :)